Resepi Ikan Cencaru Bakar Special | Resepi Pemanggang Ajaib

Posted On Feb 20, 2013 By Admin Pemanggang Ajaib With 18 Comments
  • Sharebar

Resepi ini asal dari kreativiti kak Normala menyediakan  hidangan makan malam untuk keluarganya. Saya kenal akak ni di fb ketika mempromosikan Pemanggang Ajaib di awal Februari 2013, dan dia berminat untuk mendapatkannya. Nak berurusan dengan kak Normala ni pun mudah, sebab tu lah ami masih mesra hingga sekarang. Alhamdulillah..

 

Membakar Ikan Cencaru Dalam Pemanggang Ajaib

resepi ikan bakar | resepi pemanggang ajaib

 

Bahan-bahannya :

4 ekor ikan cencaru (dibuka jaketnya dan dilumur dengan limau kasturi untuk hilangkan hanyirnya)

4 helai daun kunyit (dicarik-carik)

Bahan perapannya :

1 sudu cili kering (direbus dan diblend)

2 ulas bawang merah

3 ulas bawang putih

15 cili padi

1 inci lengkuas

1 inci halia

3 batang serai

1 biji tomato

garam

gula

air asam jawa

resepi ikan bakar special | resepi pemanggang ajaib

Cara-caranya :

 

1. Blend semua bahan-bahan untuk perapannya

2. Perap ikan yang telah dibersihkan dengan bahan perapan selama beberapa jam atau lebih lama lagi best

3. Bersihkan pemanggang ajaib dan panaskan.  Masukkan ikan yang diperap bersama rempah perapan dan daun kunyit.

4. Bakar dalam pemanggang ajaib 10-15min atau sehingga masak. Xperlu kering sampai garing. Lembap2 pun dah sedap. Habiskan ke semua rempah perapannya.

5. Siap untuk dihidangkan :)

 

Sesuai dimakan dengan nasi panas dan ulam-ulaman. Makan rantah ikan saja pun dah sedap. Jadi kucing la pulak. Hehe.. Selamat mencuba ya :)

Jom share :

18 Comments

  • Sejak ada pemanggang ajaib ni, hari-hari la plak turun dapur.. panggang ayam, panggang ikan.. selera semuanya..

  • Sejak ada pemanggang ajaib ni, hari-hari la plak turun dapur.. panggang ayam, panggang ikan.. selera semuanya..

  • bila da pemanggang ajaib ni,memudahkan kerje utk masak…………..

  • bila da pemanggang ajaib ni,memudahkan kerje utk masak…………..

  • THANK YOU!

  • bila da pemanggang ajaib ni,memudahkan kerje utk masak…………..

  • Ni resepi utk pg raya kat balok ke mdm fieza

  • haa'ah jemput dtg umh..

  • mesti cuba…

  • bila da pemanggang ajaib ni,memudahkan kerje utk masak…………..

  • kena kaliskan tak

  • mesti cuba…

  • TQ for the resepi. Hujung minggu ni mesti cuba.

  • Acik miah pos kat ct skit…. Hehehe

  • Ummir ibrahim . kamu tu chef malu la acik miah kalau tak sedap nnt hehehe

  • Will try this menu for dinner tonight. Tq miah.

Leave a comment