Home / Pemanggang Ajaib /

Resepi Ikan Cencaru Bakar Special | Resepi Pemanggang Ajaib

resepi ikan bakar special | resepi pemanggang ajaib

Resepi Ikan Cencaru Bakar Special | Resepi Pemanggang Ajaib

February 20, 2013 @ 8:39 am
  • Sharebar

Resepi ini asal dari kreativiti kak Normala menyediakan  hidangan makan malam untuk keluarganya. Saya kenal akak ni di fb ketika mempromosikan Pemanggang Ajaib di awal Februari 2013, dan dia berminat untuk mendapatkannya. Nak berurusan dengan kak Normala ni pun mudah, sebab tu lah ami masih mesra hingga sekarang. Alhamdulillah..

 

Membakar Ikan Cencaru Dalam Pemanggang Ajaib

resepi ikan bakar | resepi pemanggang ajaib

 

Bahan-bahannya :

4 ekor ikan cencaru (dibuka jaketnya dan dilumur dengan limau kasturi untuk hilangkan hanyirnya)

4 helai daun kunyit (dicarik-carik)

Bahan perapannya :

1 sudu cili kering (direbus dan diblend)

2 ulas bawang merah

3 ulas bawang putih

15 cili padi

1 inci lengkuas

1 inci halia

3 batang serai

1 biji tomato

garam

gula

air asam jawa

resepi ikan bakar special | resepi pemanggang ajaib

Cara-caranya :

 

1. Blend semua bahan-bahan untuk perapannya

2. Perap ikan yang telah dibersihkan dengan bahan perapan selama beberapa jam atau lebih lama lagi best

3. Bersihkan pemanggang ajaib dan panaskan.  Masukkan ikan yang diperap bersama rempah perapan dan daun kunyit.

4. Bakar dalam pemanggang ajaib 10-15min atau sehingga masak. Xperlu kering sampai garing. Lembap2 pun dah sedap. Habiskan ke semua rempah perapannya.

5. Siap untuk dihidangkan :)

 

Sesuai dimakan dengan nasi panas dan ulam-ulaman. Makan rantah ikan saja pun dah sedap. Jadi kucing la pulak. Hehe.. Selamat mencuba ya :)

Jom share :

Share this article

Comments

  1. Rohiza Yusof says:

    Sejak ada pemanggang ajaib ni, hari-hari la plak turun dapur.. panggang ayam, panggang ikan.. selera semuanya..

    1. Zalina Mokte says:

      anto la skt kt org sgmt nie…

    2. Zalina Mokte says:

      lama x jmp k za….rinduuuuu..

  2. Rohiza Yusof says:

    Sejak ada pemanggang ajaib ni, hari-hari la plak turun dapur.. panggang ayam, panggang ikan.. selera semuanya..

  3. Yana Wada says:

    bila da pemanggang ajaib ni,memudahkan kerje utk masak…………..

  4. Yana Wada says:

    bila da pemanggang ajaib ni,memudahkan kerje utk masak…………..

  5. Fieza Aswad says:

    THANK YOU!

  6. Yana Wada says:

    bila da pemanggang ajaib ni,memudahkan kerje utk masak…………..

  7. Ni resepi utk pg raya kat balok ke mdm fieza

  8. Fieza Aswad says:

    haa'ah jemput dtg umh..

  9. Yana Wada says:

    bila da pemanggang ajaib ni,memudahkan kerje utk masak…………..

  10. Ahmad Nasruddin says:

    kena kaliskan tak

  11. TQ for the resepi. Hujung minggu ni mesti cuba.

  12. Acik miah pos kat ct skit…. Hehehe

  13. Ummir ibrahim . kamu tu chef malu la acik miah kalau tak sedap nnt hehehe

  14. Zyan Mokhtar says:

    Will try this menu for dinner tonight. Tq miah.